2017. április 10., hétfő

Kakaós kalács.




Kakaós kalácsot bevallom, már nem is emlékszem rá hogy mikor sütöttem, és ettem utoljára. Emlékszem gyerekként nagyon szerettem, és az anyu szinte minden héten sütött. Diós, mákos kalácsot azért néha sütök, de a kakaósról valahogy teljesen megfeledkeztem. A napokban viszont a Vidék íze magazint lapozgatva, szembe jött velem a kakaós kalács, így aztán eszembe jutott, hogy régen mennyire is szerettem, és rögtön hozzá is fogtam a sütéshez. Az elkészült kaláccsal pedig visszatértek a régi emlékek, és ízek, a finom, puha tészta, és a szaftos kakaós töltelék..... 






 Tészta hozzávalói 25x10 cm-es sütőformához:

35 dkg liszt
1,5 dkg élesztő (friss)
1 ek porcukor
1 dl tej +1 tk kristálycukor
0,5 dl tejföl
5 dkg vaj
csipet só
1 kisebb tojás a lekenéshez


A langyos, cukros tejbe morzsoljuk bele az élesztőt, majd pár perc alatt futtassuk fel.

A felolvasztott langyos vajat, és a langyos tejfölt tegyük bele a kenyérsütőgép üstjébe, majd öntsük hozzá a felfuttatott élesztőt.

A lisztet keverjük össze a sóval, és a porcukorral, majd szitáljuk át, és kanalazzuk rá a folyékony hozzávalókra.

Ezután indítsuk el a dagasztóprogramot, és dagasszuk meg a tésztát. Természetesen kézzel, vagy a robotgép dagasztó szárával is megdagaszthatjuk a tésztát. (ha, esetleg szükséges egy pici tejet még önthetünk hozzá)

A megdagasztott tésztát, ezután  tegyük át egy lisztezett kelesztőtálba, majd langyos helyen, egy óra alatt, kelesszük a duplájára.





 Töltelék hozzávalói:

3-4 ek holland kakaó
1 tk őrölt fahéj
10 dkg porcukor
1 cs vaníliás cukor
5 dkg olvasztott vaj a tészta lekenéséhez


A porcukorhoz adjuk hozzá a vaníliás cukrot, a kakaót, és az őrölt fahéjat, majd keverjük össze.

A megkelt tésztát borítsuk ki egy lisztezett felületre, majd nyújtsuk ki vékony téglalappá. (arra figyeljünk, hogy ne legyen szélesebb mint a sütőforma amiben sütni szeretnénk)

Ezután kenjük le olvasztott vajjal, majd egyenletesen szórjuk meg a kakaós keverékkel.

Ezután tekerjük fel mint a bejglit, majd helyezzük bele a sütőpapírral kibélelt sütőformába. (természetesen a sütőformát zsírozhatjuk, és lisztezhetjük is)

A sütőformában lévő tésztát ezután takarjuk le konyharuhával, majd szobahőmérsékleten 30 perc alatt kelesszük újra.

Amikor a tészta megkelt, kenjük le felvert egész tojással.

Helyezzük be előmelegített sütőbe, majd közepes hőmérsékleten 45-50 perc alatt süssük készre. A sütési idő felénél takarjuk le egy fóliával, hogy ne legyen túl barna, és ne égjen meg a kalács teteje. (én légkeverésnél 160 fokon, 45 percig sütöttem)

A sütőből kivéve hagyjuk pár percig a formában, majd helyezzük rácsra, és hűtsük ki teljesen.




Tálalás előtt ízlés szerint szeleteljük fel a kalácsot, és úgy kínáljuk. A tésztája finom puha, a töltelék pedig a fahéjtól és a vaníliás cukortól ízletes.


4 megjegyzés:

  1. Válaszok
    1. Kedves Éva, igen elég hozzá 1 dl tej, mert megy még bele a tejföl, és a vaj is. Ha, esetleg száraznak találnád, akkor egy pici tejet még öntsél hozzá, mert a lisztek nem egyformák.

      Törlés
    2. Gizike ènha kinyújtom a tèsztát,lekenem baracklekvárral ès úgy teszem rá a töltelèket !Isteni puha lesz a bejgli napokig .

      Törlés
    3. A bejglinél Én is leszoktam kenni lekvárral mielőtt rákerül a töltelék, de a kakaós csigánál még nem próbáltam, pedig biztosan azt sem rontja el a lekvár. Köszönöm az ötletet!

      Törlés