2014. április 15., kedd

Húsvéti sonkás csigatorta.




A húsvéti kalács hallatán szerintem mindenkinek először az édes, fonott kalácsok jutnak az eszébe. Ezzel én is így vagyok, mivel az édes kalácsokat nagyon szeretem. Azonban tavaly sütöttem egy sós (baconos-tojáskrémes kalács) kalácsot is az ünnepekre próbaképpen, és a vártnál sokkal nagyobb sikert aratott a vendégeim körében. Így aztán eldöntöttem, hogy idén ismét megpróbálkozom egy sós változattal is. Mivel nem szerettem volna hogy csalódás érjen majd az utolsó pillanatban, így elkészült a napokban egy tesztpéldány. A kelt tésztát most vajjal kentem le, majd megszórtam bőségesen apróra vágott tojással, sonkával, snidlinggel, és a fűszerezés után felcsavartam mint amikor kakaós csigát sütök. Végül felszeletelve került a tortaformába, majd irány a sütő. A sütőből kivéve, finom illatok lengték be az egész konyhát, és én már alig győztem kivárni, hogy langyosra hűljön a kalács, és végre megkóstolhassam. Nem kellett csalódnom, mert nagyon finomra sikerült. Tálaláskor a langyos kalács tormával, és fokhagymás tejföllel pedig egyszerűen abbahagyhatatlan.






Tészta hozzávalói 25 cm-es tortaformához:

50 dkg liszt
2,5 dkg élesztő (friss)
2,5 dl tej
1 tk cukor
2 db tojás
1 tk só

lekenéshez 10 dkg vaj


A tejet langyosítsuk meg, majd keverjük össze a cukorral, és morzsoljuk bele az élesztőt. Ezután keverjük hozzá a villával kissé felvert egész tojásokat.

Ezután öntsük bele a keveréket a kenyérsütőgép üstjébe, majd kanalazzuk rá a sóval összekevert lisztet. 

Indítsuk el a dagasztóprogramot, majd dagasszuk meg a tésztát. (természetesen kézzel is megdagaszthatjuk!!!!)

Ezután tegyük át a megdagasztott tésztát egy kilisztezett kelesztőtálba, majd langyos helyen kelesszük 45 percig.

A megkelt tésztát borítsuk ki lisztezett felületre, és nyújtsuk kb 1-1,5 cm vastag téglalappá, majd kenjük le 6 dkg olvasztott vajjal, és  szórjuk meg a  töltelékkel.







 Töltelék hozzávalói:

20 dkg sonka
4-5 db főtt tojás
1 csokor snidling
1 tk só
1 kk őrölt fehér bors
1/2 kk szerecsendió


A sonkát, a főtt tojást, és az ízlés szerinti mennyiségű snidlinget vágjuk fel apróra. 

Ezután az előzőleg olvasztott vajjal lekent tésztát egyenletesen szórjuk meg a tojással, majd a sonkával, végül pedig a snidlinggel. Ezután ízlés szerint szórjuk meg sóval, őrölt borssal, és a szerecsendióval. (a szerecsendió el is hagyható!!!)

Végül úgy tekerjük fel a tésztát, mint amikor pl. kakaós csigát sütünk, majd szeleteljük fel kb. két ujjnyi vastagságúra. (szeletelés közben a kés pengéjét lisztezzük be, mert úgy könnyebben feltudjuk szeletelni a tésztát)







A tortaformát zsírozzuk, és lisztezzük ki, majd egymásmellé rakjuk bele a felszeletelt tésztát. Ezután langyos helyen 30 perc alatt kelesszük újra, majd kenjük le a megmaradt olvasztott vajjal a csigák tetejét. (ízlés szerint sütőpapírral is kibélelhetjük a formát)

Helyezzük be előmelegített sütőbe, majd közepes hőmérsékleten süssük 40-45 perc alatt szép pirosra. (Én légkeverésnél 170 fokon, 40 perc alatt sütöttem készre.)

A sütőből kivéve hagyjuk pár percig a formában, majd helyezzük rácsra és hűtsük langyosra.






Tálalás előtt helyezzük tálcára a csigatortát, majd tormával, vagy fokhagymás tejföllel kínáljuk a langyosra hűlt sonkás csigákat.


2 megjegyzés:

  1. Igazi Húsvéti hangulat árad a szép fotókról! :)
    A töltelék nagyon tetszik, ízben is harmonizál, látványban is!!!

    VálaszTörlés