2012. december 17., hétfő

Engadini diótorta.



 Karácsonyra általában krémes tortákat sütök, de idén mindenképpen ez a torta is az ünnepi asztalra kerül. A receptet még a nyáron kaptam egy kedves ismerősömtől Erikától, akinek az elmondása szerint ez a torta annyira finom, hogy egyszerűen nem ehet abbahagyni még az utolsó tésztamorzsa is el nem fogy. A hozzávalókat tekintve első olvasásra kicsit töménynek, és túl édesnek gondolhatnánk, de ez közel sincs így. Azt persze nem mondanám, hogy nem egy kalóriabomba, de a citromos karamellnek köszönhetően egyáltalán nem édes, sőt.... Tehát eddig várakoztattam a receptet, és mivel karácsonyra ezt a tortát is szeretném megsütni, na és persze nem szerettem volna felsülni vele, így csináltam egy próbasütést.  Miután a torta sütés után pihent egy napot, hogy kellően kihűljön, megdermedjen a töltelék, és szeletelésnél ne folyjon szét, megtörtént a tesztelése. Jelenthetem igencsak jól vizsgázott, és én is csak annyit tudok elmondani, hogy egyszerűen nem lehet abbahagyni. Az omlós tészta a citromos-diós töltelékkel valami isteni finom. Karácsonyra én mindenképpen újra megsütöm, és mindenkinek bátran merem ajánlani. Ezzel a tortával beneveztem a Reader's Digest és a TV Paprika magazin közös karácsonyi receptversenyére, és a zsűri a legjobbak egyikének találta!!!!! (bővebben itt olvashatsz róla)






Tészta hozzávalói 24 cm-es tortaformához:


16 dkg vaj
13 dkg porcukor
csipet só
1 db tojás
30 dkg liszt


A lisztet keverjük össze egy csipet sóval, majd adjuk hozzá a hideg vajat, és gyors mozdulatokkal morzsoljuk össze. 
 
Amikor már kellően morzsalékos, keverjük össze a porcukorral, majd közepébe csináljunk egy kis mélyedést, és öntsük bele a kissé felvert egész tojást.

Ezután gyors mozdulatokkal gyúrjuk össze a tésztát. A tésztának ezután csípjük le az egyharmad részét, majd tegyük be a hűtőbe felhasználásig.

A tepsit kenjük ki alaposan vajjal, majd lisztezzük ki. Ezután tegyük bele a maradék tésztát, és a tenyerünkkel lapogassuk bele a formába úgy, hogy kb. 3 cm-es pereme legyen.



Citromízű karamell hozzávalói:

20 dkg kristálycukor
2 citrom leve


Egy edénybe tegyük bele a kristálycukrot, majd nyomjuk bele a két citrom levét. Ezután kevergetve melegítsük forráspontig. Amikor már forr, kevergetve 2-3 percig karamellizáljuk, majd vegyük le a tűzről és hűtsük ki.(teljesen folyós, híg állagú lesz)



Töltelék hozzávalói:


20 dkg porcukor
30 dkg durvára vágott dió
1,5 dl tejszín
2,5 dkg vaj
5 dkg méz


1 tojássárgája a tészta lekenéséhez


A tejszínt, a porcukrot, a mézet, és a vajat tegyük bele egy edénybe, majd állandó kevergetés mellett forraljuk össze.
 
Ezután keverjük hozzá a citromos karamellt, és a durvára vágott diót, majd hűtsük ki, hogy éppen csak langyos legyen.

A tortaformában lévő tészta tetejére öntsük rá a diós tölteléket, a kimaradó tésztarészt pedig hajtsuk rá a töltelékre.
 
Ezután a maradék tésztát nyújtsuk ki, és fedjük be vele teljesen a töltelék  tetejét, majd kenjük le a tojássárgájával. Végül villával néhány helyen böködjük meg a lekent tészta tetejét.

Helyezzük előmelegített sütőbe, majd közepes hőmérsékleten süssük kb. 30 percig. A sütőből kivéve a tortaformában hagyjuk teljesen kihűlni. Legalább egy napot hagyjuk a formában, hogy teljesen kihűljön, és a töltelék megdermedjen, mert különben szeleteléskor szét fog folyni.

Tálalás előtt a torta tetejét ízlés szerint szórjuk meg porcukorral, majd felszeletelve kínáljuk.


9 megjegyzés:

  1. Csodaszép és tutira finom! Hallottam már erről a tortáról, de még nem próbáltam. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm!! Nyugodtan próbáld ki, mert valami isteni finom. Mi egyszerűen nem tudtuk abbahagyni. Azt gondolhatnánk, hogy tömény, édes, de a citrom ezt annyira ellensúlyozza. Kellemes citromos íze van inkább, mint édes.

      Törlés
  2. Nagyon tetszik!!! Még egyszer gratulálok az első helyhez! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Vicuska, nagyon köszönöm!!! Érdemes elkészíteni a tortát, mert valami isteni finom. :)

      Törlés
  3. Nekem is tetszik ez a recept, kipróbálandó! És mégegyszer gratulálok a nyereményhez! :)

    VálaszTörlés
  4. Karácsonykor ez a torta lesz az asztalon. Dió citrom méz................Köszönöm

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Ildikó, nagyon jó választás!!! Én köszönöm, hogy a receptemet választottad, biztosan nem fogsz csalódni.

      Törlés
    2. Sőt! Szombaton már " ki is próbáltam". Nagyszerű lett. Köszönöm

      Törlés
    3. Nagyon örülök hogy kipróbáltad, és köszönöm hogy megírtad!! :) Karácsonyra én is megsütöm.

      Törlés