2012. március 14., szerda

Savanyútojás - krumpligombóccal.




A napokban összetalálkoztam az egyik volt osztálytársammal, és beszélgetés közben, mire is terelődhetett volna a szó, mint a főzésre. Mivel mindketten nagyon szeretünk a konyhába serénykedni, így percek alatt fejben, megfőztünk egy igazi lakomát. Aztán visszatérve a mindennapokhoz, Ő elmondta hogy aznap éppen savanyútojást  készül főzni ebédre. Erre én, óóóóó, az nagyon finom, én már vagy ezer éve nem főztem, mivel egyedül csak én szeretem. A savanyútojást a fiatalok szerintem nem is ismerik, sőt azok között akik tudják hogy éppen miről beszélek, azok között is megoszlanak a vélemények. Ez egy olyan étel, melyet vagy nagyon lehet szeretni, vagy a másik véglet, hogy akik nem szimpatizálnak vele, még megkóstolni sem hajlandóak. Az elkészítése nagyon egyszerű, és az olcsó kategóriába tartozik, vagyis tartozna, ha a tojásnak most éppen nem lenne csillagászati ára. Tehát ma elkészült nálam is a savanyútojás, és néhány krumpligombóc társaságában bizony jól belaktam belőle.





Savanyútojás hozzávalói:

4 db tojás
1 db vöröshagyma (kisebb)
1 ek liszt
8 dl víz
1-2 tk kristálycukor
ecet
2 db babérlevél
pirospaprika
2-3 ek olaj

Az olajat elkezdeni felhevíteni, majd hozzáadni az apróra felvágott vöröshagymát, és üvegesre párolni. Ezután megszórni a liszttel, és jól összekeverni, majd rászórni a kristálycukrot és világos zsemleszínűre pirítani. 
Ekkor levenni a tűzről, majd hozzákeverni a pirospaprikát, és felönteni a vízzel.  Ezután visszatenni a tűzre, ízlés szerint sózni, beletenni a babérlevelet, és egy pici ecettel ízesíteni. Jól kiforralni, majd kb. 20 percig, lassú tűzön főzni. Ezalatt az idő alatt, egy selymes, kissé besűrűsödött levet kapunk.

Végül az egész tojásokat felütni, majd óvatosan hogy amennyire csak lehet egyben maradjanak, beleengedni a lébe. Szép lassan, alacsony hőfokon kb. 10 percig főzni, hogy a tojások keményre főjenek. (kevergetni nem szabad, pár perc után az edényt néha megmozgatni, nehogy a tojások leragadjanak!!!! én  főzési idő felénél, fakanállal óvatosan kicsit megkevertem)





Krumpligombóc hozzávalói:

2-3 db krumpli
liszt
1 db tojás

A krumplit megpucolni, majd apróra felvágni. Enyhén sós vízbe puhára főzni, majd leszűrni és krumplinyomón átnyomni. Ezután teljesen kihűteni.

Amikor a krumpli már teljesen kihűlt, ízlés szerint sózni, hozzáadni az egész tojást és annyi lisztet, hogy egy jól gyúrható tészta legyen. (olyan legyen mint pl. a szilvás gombóc tésztája)
Ezután kisebb gombócokat formálni a tésztából, majd enyhén sós, forrásba lévő vízbe kb. 10 perc alatt készre főzni. (amikor feljönnek a gombócok a víz tetejére, akkor még, kb. 5 percig főzni)
Végül a megfőtt gombócokat szűrőkanállal kiszedni, majd tálalásig melegen tartani.

Tálaláskor a savanyútojást a krumpligombóccal kínálni.

29 megjegyzés:

  1. Életemben nem hallotam a savanyú tojásról, de nagyon megtetszett. Ki fogom próbálni! És még ilyen krumpligombócot sem ettem! Micsoda szégyen:) De jó, hogy még így a távolban is van akitől tanulni!!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Emi,itt az alkalom pótolhatod a lemaradásodat.:)) Ez az étel nagyon régi, és szerintem manapság már csak az idősebbek főzik. Erre felénk, a szűkösebb idők étele volt. Én nagyon szeretem, és kíváncsian várom, hogy Neked ízlik-e majd.

      Törlés
  2. Nagyon tetszik, még nem hallottam róla, de igazán érdekes étel!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lilla, nem csodálom hogy még nem hallottál róla. Egy próbát megér, hátha Te is kedvelni fogod.

      Törlés
  3. Imádjuk !!!! most már csak ennyit írok, mert negyedszer fogtam hozzá. Összekadt két gmail-os postafiók és nem enged megjegyzést írni :(

    VálaszTörlés
  4. Na végre, helyreállt a gmail-rend :) Tehát, aki eddig nem evett ilylet, nem istudja mit hagyott ki. Mi nagyon, de nagyon szeretjük, szoktam is elég sokszor készíteni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Vikiké, ugye milyen finom!!! Először nem is akartam feltenni, de most már örülök hogy így döntöttem. Hátha a fiatalok is kedvet kapnak hozzá.:)

      Törlés
  5. Én is rég főztem, de Húsvét idején böjtös ételként el fogom készíteni.
    Én tejfölt is teszek a szószba és zsemlegombócot szoktam főzni mellé.
    Nagyon finom!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Daisy, köszönöm az ötletet, én is kifogom próbálni tejföllel is. Zsemlegombóccal is nagyon finom lehet. Nálunk az anyu, annak idején forrázott gombócot készített hozzá.

      Törlés
  6. Savanyú tojáslevesről hallottam már és ettem! Ez amit csináltál ez sűrűbb ugye? Biztosan nagyon finom a gombócokkal!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Éva, igen ez egy sűrűbb szósz, és nagyon finom!! Nagyon egyszerű étel, és még ilyen tojásárak mellett is pénztárcakímélő. Nyugodtan próbáld ki.

      Törlés
  7. Én sem hallottam még erről az ételről...Eddig kimaradt az életemből. Én szívesen megkóstolnám, de itthon tuti, hogy meg sem kóstolnák...Kényes egy banda! :o)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kriszti, nálunk is csak én szem meg!!! Olyan gyorsan elkészül, hogy magamnak is elkészítem, igaz van hogy csak egy szelet kenyeret eszem hozzá. Próbáld ki, hátha neked is ízlik majd.

      Törlés
  8. savanyú tojáslevest én is ettem már, iskolában a menzán és imádtam! hozzám közel áll ez a pikáns, ecetes ízvilág , szívesen megennék egy tányérral!:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Erika, szívesen küldök egy kis kóstolót!!! Én is nagyon szeretem ezt az ízvilágot. Kissé édeskés, kissé savanykás, de nagyon finom.:)

      Törlés
  9. Ismeretlen étellel leptél meg legtöbbünket, Gizike, hiszen a tojáslevest mindenki ismeri és főzi, a szilvásgombóc tésztája is ismert sokunknak- "egybegyúrva" egy látványos finomsággá teljesül! Én a megkostolnám kategóriába tartozom :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Vicuska, biztos voltam benne, hogy sokan nem ismerik ezt a finomságot. Az ilyen, és hasonló régi ételek ma már teljesen feledésbe merülnek. Azért is gondoltam, hogy felteszem a receptet, hátha a fiatal háziasszonyok kedvet kapnak hozzá.:)

      Törlés
    2. Kati.
      En is csiálom és nagyon szeretjük ,csak kicsit másképpen.Pirospaprika nélkül.És buggyantott tolyást teszek bele azzal főzöm egy kis ideig,mi petrezselymes rizzsel szeretjük!

      Törlés
    3. Kedves Kati!Pirospaprikát azért teszek bele, mert nem szeretjük színtelenül, de most egy kicsivel azért több került bele. :) A tojást először megcsinálod buggyantottnak és utána teszed bele? Én a szószba teszem bele, úgy mint a buggyantott tojásnál, és kevergetés nélkül főzöm tovább. Igaz van amelyik kicsit szétmegy..... Jó ötlet a petrezselymes rizs hozzá, kifogom próbálni.

      Törlés
  10. Nagyon finom lehet, nekem bármi jöhet ami gombóc. ezt is szeretném :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Viki, biztos vagyok benne, hogy Te is szeretnéd, de a család férfi tagjai biztosan meg sem kóstolnák.:)

      Törlés
  11. Ebben a formában még sosem kóstoltam, de nagyon tetszik. A tojáslevest is savanyún szeretem, ezt is szívesen megkóstolnám:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Erzsike, nyugodtan próbáld ki, hátha még Aranyember is megkóstolná.

      Törlés
  12. Én is szoktam csinálni, kicsit másképp. Krumpligombóc nélkül és kolbászkarikákat teszek bele, a bokorról frissen letépett babérlevéllel... Hű, isteni mártogatós egytálétel!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Marisz, kolbásszal még nem is hallottam, de biztosan nagyon finom lehet. Legközelebb én is teszek majd bele. Saját babérlevél bokrod van, na ez nem semmi, annak lehet csak igazán finom íze az ételekbe.

      Törlés
  13. Gizike, én minden formában szeretem a tojást, amit mások reggelire eszik, én szivesen eszem vacsorára is. Még nem kostoltam savanyu tojást, de nagyon finomnak néz ki, és a szósz is szép szinü...szivesen megkostolám!

    VálaszTörlés
  14. Elisabeth, ebben is megegyezik az ízlésünk, mert én is bármikor szívesen megeszem a tojást. Ebédre pl. egy finom főzelék mellé tükörtojásnak, vagy éppen tojáspörköltnek. Ez a savanyú tojás nagyon finom. Kissé édeskés, kissé savanykásan pikáns. Bátran merem ajánlani, akár egy szeletke friss kenyérrel.

    VálaszTörlés
  15. A savanyú tojást én úgy készítem, hogy a rántást hideg tejjel engedem fel, teszek bele sót, babérlevelet és egy fej vöröshagymát. Kevergetve felforralom, majd egyenként beleütöm a tojásokat. Kb. 8 percig lassú tűzön főzöm és zsemlegombócot késztek mellé. Imádom!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Gabica hogy megírtad Te hogyan készíted. Kifogom próbálni, mert nagyon szeretem.... tejjel még nem is hallottam felengedni.

      Törlés