2010. november 11., csütörtök

Márton-napi ludaskása.






Márton napja egyenlő a sült libacombbal mely után, ma ludaskását készítettem ebédre..... történt egy kis baki, mert a nagy igyekezetemben hogy minél finomabb legyen, kifelejtettem belőle a zöldborsót. Persze ettől még éppen olyan finom volt, mint amilyenek elképzeltem. A libaaprólékból (melybe bőven volt zúza) tegnap egy finom húslevest főztem, így kihűlt állapotban szépen letudtam szedni a zsírt a tetejéről, és a zöldségeket is könnyebb volt feldarabolni. Főzésnél az eredeti rizottó készítést választottam, így kicsivel többet kellett foglalatoskodni vele, de szerintem megérte. Akinek viszont nincs türelme, vagy éppen ideje ott állni és kevergetni a rizst, az választhatja az egyszerűbb megoldást is. Akkor a rizs kétszeres mennyiségének megfelelő húslevessel kell felönteni, és mérsékelt lángon, szép lassan puhára főzni, majd összekeverni a feldarabolt zöldségekkel és a hússal. Persze mindkét változat finom és laktató. (további libából készült receptek itt megtalálhatóak)






Hozzávalók:

1,5 kg libaaprólék (nyak, zúza, szárnytő, far-hát)
20 dkg rizs
4-5 db sárgarépa
2 db petrezselyemgyökér
1 db paszternák (el is hagyható)
1/2 db zeller
1 db vöröshagyma
kisebb csokor petrezselyemzöld
só (ízlés szerint)
őrölt fekete bors (ízlés szerint)
húsleveshez használt fűszerek ízlés szerint
1 ek libazsír





Az aprólékot mossuk meg, a zöldségeket pucoljuk meg, és ízlés szerint daraboljuk fel.

Ezután tegyük az aprólékot és a feldarabolt zöldségeket egy nagyobb fazékba, öntsük fel annyi vízzel hogy bőven ellepje, ízlés szerint fűszerezzük, és pár óra alatt, szép lassan, hogy éppen csak forrjon főzzük készre a húslevest. (a húslevest érdemes már előző nap megfőzni)

Amikor a hús teljesen puhára főtt, akkor szűrjük le a levest, tegyük külön tálba a zöldségeket, és a húst. (a húst érdemes még melegen lefejteni a csontról, majd feldarabolni, és úgy eltenni)

A húslevest hűtsük ki, majd szedjük le a tetejéről a zsírt mielőtt felhasználnánk a ludaskásához.

A kihűlt zöldségeket és a húst ízlés szerint daraboljuk fel. (a zöldségeket hidegen könnyebb feldarabolni)

Egy vöröshagymát pucoljuk meg, majd vágjuk fel apróra.

Egy edénybe hevítsük fel a libazsírt, majd adjuk hozzá az apróra vágott vöröshagymát és pároljuk üvegesre.

Ezután adjuk hozzá a megmosott, és alaposan lecsepegtetett rizst, keverjük össze, és addig pirítsuk míg a rizs üveges lesz. Ekkor öntsük fel két merőkanál húslevessel, és kevergetve addig főzzük míg a rizs teljesen felszívja a levest.

Ekkor megint öntsük fel két merőkanál húslevessel, és kevergetve szintén addig főzzük, míg felszívja a rizs a levest.

Ezután öntsük fel annyi levessel hogy jól ellepje a rizst, majd ízlés szerint sózzuk, szórjuk meg őrölt fekete borssal, és szép lassan főzzük tovább. (közben többször keverjük meg) Főzés közben többször kóstoljuk meg, és ha a rizs még kemény, viszont a levet már elfőtte, akkor többször öntsünk hozzá egy kevés levest.

Amikor már majdnem teljesen puha a rizs, adjuk hozzá a feldarabolt zöldségeket és a húst, majd óvatosan forgassuk össze, és főzzük készre.

Tálaláskor szedjük tányérra a ludaskását, szórjuk meg apróra vágott petrezselyemzölddel, majd úgy kínáljuk.


15 megjegyzés:

  1. Kivánatos nagyon!
    Honnan van liba húsid?

    VálaszTörlés
  2. Képzeld, még sosem ettem:( Itt lenne az ideje épp!! Guszta!
    A lilahagymalekvár tavaly óta a kedvencem.isteni!!!

    VálaszTörlés
  3. Milyen guszta étel! Szívesen megkóstolnám :)

    VálaszTörlés
  4. Én úgy fejtettem meg ennek a pompás fogásnak a nevét, hogy azért kása, mert a főtt rizst mondhatjuk rizskásának is.

    VálaszTörlés
  5. Sziranszki!
    Köszönöm!! Nagyon finom lett, én is imádom.A szalonna is finom, de azért a ludaskása mégiscsak más. Csodálkozom, hogy nem azt készítenek, vagy esetleg nem tudták beszerezni az aprólékot hozzá. Te még nem próbálkoztál otthon elkészíteni?

    VálaszTörlés
  6. Juci!
    Köszönöm!! Egy kicsi baromfiboltba sikerült megrendelésre hozatni a husit. Idén is nehézségeim voltak a beszerzéssel, lehet jövőre jóval előbb nekikel állni a keresgélésnek, vagy a végén még libát kell tartanom.:)

    VálaszTörlés
  7. trinity!
    Köszi, akkor valóban itt lenne az ideje, hogy te is megpróbálkozzál vele.:))
    A lilahagyma lekvár isteni lett, nem is gondoltam volna.

    VálaszTörlés
  8. Ami!
    Köszönöm!! Már küldöm is a kóstolót.:)

    VálaszTörlés
  9. Dia!
    Oké, neked is jut belőle.:))

    VálaszTörlés
  10. Ildikó!
    Köszönöm a választ a kérdésemre. Belegondolva,anyukám tényleg kicsit szaftosabbra szokta hagyni és olyan kása jellege volt. Mi így jobban szeretjük, ha kicsit szárazabb.:)

    VálaszTörlés
  11. Még sosem ettem ilyet, pedig olyan guszta. Nagyon megkívántam :D

    VálaszTörlés
  12. Araniel!
    ÓÓÓÓ, ha ezt tudtam volna, akkor feltétlen meghívlak ebédre!!! Nagyon finom és egyszerű. anyukád nem szokott főzni?:)

    VálaszTörlés